Friday, July 19, 2013

BABI

Saya ada seorang kawan, namanya Kenneth. Seorang rakyat Malaysia, berasal dari Penang, seorang Cina dan menganut agama Buddha.

Aku: Ken you nak makan ape?
Ken: pork ada
Aku: hish betul betulah, nak makan ape, ini kedai sate
Ken: pork?
*mata mencerlung*
Ken: mee goreng mamak la satu

Ken meminta pork di mana sahaja adalah satu jenaka, yang aku dan semua rakan sekelas sudah faham dan lansung tidak terasa. Kenapa? Sebab kami tahu Ken jugalah orang yang menolong Dayah mem’filter’ makanan sama ada halal atau haram sewaktu mereka bersama sama di Taiwan. Ken jugalah yang akan bawa/ikut Dayah ke restoran vegetarian walaupun hakikatnya dia boleh makan apa sahaja tapi sebab menghormati agama Dayah, dia tolong.
Maka, jenaka itu kami faham.

“hish, senyaplah, *sambil mata memandang sekeliling” kerap kali ini reaksi aku kalau Ken berjenaka begitu. Kenapa? Sebab orang di sekeliling tidak memahami.

That someone next door may flip his table and shout “itu biadaaap”

Telah saya, Ken memang suka berjenaka begitu, sebab pork/babi/swine/pig dan banyak lagi adalah satu perkataan/perkara yang sangat ‘taboo’ dalam masyarakat kita.
Makin alergi, makin gemar dia menyakat. 

Bagaikan haram untuk meletak nama seseorang dan babi dalam ayat yang sama.
“Hari ini Ali ke zoo, dan antara haiwan yang Ali lihat ialah ba…” “ALI TAK BAIK SEBUT BENDA TU”

Maka lahirlah BAB1. Cik BAB, kerbau pendek dan sebagainya.

Dan, paling dasyat, babi adalah satu perkataan cacian.



Dan tiba tiba pork bak kut the haram dilihat walhal mereka yang tidak menutup aurat, yang ternyata haram dilihat, dibiarkan begitu sahaja.

I’m not talking about the recent uproar of a ‘picture’, but I’m talking about the reaction.

For the record, I do think it is disrespectful, 
One day when I was in Hong Kong, one of the artisan was munching on something. I greeted him, “Hi Panko” He saw me and scurried towards the back of the workshop. Why? Because he is eating the sliced pork. There is absolutely nothing wrong about him eating pork in his own workplace, but I am deeply touched with his sensitivity that he did not eat something that is prohibited for me right in front of my face.

Second example was, one day, the boss treat everyone with tea-time snack. Jacky put few foods in front of us. “you can eat all of these, this is fishball, some potato and coleslaw and this is…oh no” because it was a pork burger. Then he rushes to take away the burger.

Bunch of nice people ^^


“…Kadang kala yang kita fobia atau alergik pada perkara yang salah”- http://revertedmuslim.blogspot.com/2013/07/berbuka-puasa-dengan-bak-kut-teh.html

Jangan sampai alergi dengan babi sehingga tak reti nak samak kalau kalau tersentuh.

No comments: