Sunday, July 28, 2013

baik

Macam mana nak jadi baik.

Soalan cepumas yang aku sendiri masih mencari jawapan.

Orang yang bertanya dan aku, mempunyai konflik diri yang lebih kurang. Nak diceritakan, insyaAllah, sebelum ni kami dua dua 'practicing muslim'. Ye lah kalau dengar cerita hijrah orang, ada yang tak pernah solat, yang tidak menutup aurat etc. Dan dijadikan cerita, aku dan sahabat ni, boleh dikatakan 'practicing muslim' sebab -pernah sekolah agama, sembahyang cukup, tutup aurat, puasa, kadang kadang puasa sunat, baca alquran dan sebagainya.
Behold!
Tapi masalah bermula bila, kami kami ni, mula merasakan selesa. Bagaikan baik sungguh dan lansung tiada inisiatif untuk tambah ilmu, dan kekal di takuk lama. Antara masalah yang aku perasan dengan orang yang dilahirkan sebagai Islam, kita aku bagaikan selesa. Alhamdulillah ibu bapa memang menerapkan pendidikan Islam yang adequate sejak kecil. Didik itu dan ini. Sudahnya, aku membesar dengan satu perasaan yang, aku ISLAM.

"Islam means submission to the will of God and obedience to His law."

Tapi bila dah makin besar baru mula belajar yang bahawasanya, aku tak tahu (tak mendalami) maksud Islam tu yang sebenar.
Dan memenuhi hak perkataan itu, sangat jauh.
Mungkin ini yang dikatakan tentang "shadatul haq" dalam Anthem tu. Tak habis belajar lagi.

Truth be told, aku sentiasa meletakkan diri sebagai watak putih, bukan watak hitam. 
Bagaikan, Alhamdulillah, I'm good. Taklah perasan sampai I'm the best, tapi sentiasa ada satu perasaan yang "this is okay", "I don't need more", "orang lain perlu belajar" etc.

The path of those upon whom Thou hast bestowed favors. Not (the path) of those upon whom Thy wrath is brought down, nor of those who go astray. [1:7]

Dimana aku? Golongan manakah aku?

Kata Aiman Azlan, 
Being a good Muslim is not a destination, it is a journey. The journey ends when you take your last breath.

Maka barang siapa yang mempunyai perasaan "I'm good", sesungguhnya mereka hidup dalam satu penipuan. It's a journey. Everyone has to keep on moving.

Berbalik pada cerita tentang seorang sahabat,
bila ditanya pada saya soalan, "Macam mana nak jadi baik?", sesungguhnya aku tiada jawapan, dan masih jauh dari mampu untuk mengarang jawapan. Tapi rasa terdetik untuk berubah ini adalah satu nikmat. Tak boleh disia siakan. Mana mungkin aku menjawab "entah, tanya orang lain". Tak baik gitew. Maka perkongsian dari aku, ISLAM.
Cuba faham, dan memenuhi hak nya. Sedar! Yang kita dalam satu perjalanan, yang jauh lagi destinasi. 
Adakah kita meluangkan setiap masa kita lillahi taa'la?
Macam mana pula kisah hati? Ikhlas kah kita?
There's always room for improvement before you reach perfection ---> harus sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri sebagai seorang muslim.

Kan?

May Allah preserve our iman, and keep us as one of those on the path that have bestowed favors.

No comments: